Na sen nigdy już nie wezmę nic… jak pozbyć się bezsenności?

Podziel się z innymi:

Na sen nigdy już nie wezmę nic… śpiewała Urszula, choć nie ma pewności, że to w czasie powstawania tego hitu poznała wszechstronne działanie chlorku magnezu. To, co wiemy dziś z badań, to że właściwy poziom magnezu w organizmie reguluje i poprawia nasz sen. Jak pozbyć się bezsenności? Poznaj chlorek magnezu – sprzymierzeńca na kłopoty ze snem.

Magnez na sen

Dlaczego mam problemy ze snem?

Problemy ze snem (kłopoty z zaśnięciem, nocne wybudzanie z niemożnością ponownego zaśnięcia, problemy z wyciszeniem się, wieczorny natłok myśli) mają bardzo różne podłoże. Do najczęstszych z nich należą:

  • permanentny stres
  • niedobory i metylacje (na bezsenność wpływają też niedobory magnezu, wit. z grupy B, niedobory neuroprzekaźnika GABA powodujące m.in. lękliwość i koszmary senne, problemy metylacyjne z trawieniem węglowodanów, niski poziom kreatyniny, wysoka ceruloplazmina, tj. za wysoki stosunek miedzi do cynku w organizmie, zaburzona mikrobiota, tj. flora bakteryjna jelit);
  • nieodpowiednia dieta (zbyt obfite posiłki wieczorne, zbyt wysoka ilość napoi pobudzających (bogatych w cukier)/ kawy / energetyków w ciągu dnia;
  • zaburzony rytm dobowy (zbyt długa ekspozycja na światło niebieskie z ekranów po zmroku, zbyt wysoka aktywność fizyczna wieczorem);
  • nieregularny tryb życia (liczne podróże przez różne strefy czasowe, nieregularne pory wstawania i kładzenia się spać, wielość miejsc pobytu);
  • brak aktywności fizycznej w ciągu dnia (brak spacerów, przebywania na świeżym powietrzu, wyłącznie siedzący sposób spędzania dnia);
  • bezsenność wtórna, występująca jako objaw choroby: niewydolności nerek lub wątroby, nietolerancji histaminy, choroby tarczycy, problemów hormonalnych, zaburzeń układu krążeniowo-oddechowego, zapalenia dróg moczowych, obecności pasożytów w ciele, choroby alkoholowej lub uzależnień od substancji psychoaktywnych, wszelkich schorzeń i chorób przewlekłych, którym towarzyszy odczuwanie silnego bólu;
Olejki eteryczne na bezsenność

Bezsenność wśród dzieci

Problemy ze snem wśród dzieci mogą mieć ścisły związek z aktualnym skokiem rozwojowym, regresem snu, niewykształconym jeszcze rytmem dnia (u niemowląt) czy stresem związanym z bieżącymi wydarzeniami (w tym adaptacji w żłobku lub przedszkolu czy rozpoczęciem nauki w nowej szkole). W zadbaniu o zdrowy sen najmłodszych zdecydowanie nie pomagają urządzenia elektroniczne używane w nadmiarze (wieczorową porą powinny być kategorycznie poza ich zasięgiem). Nawet oglądanie TV późnym popołudniem może wywołać długofalowe skutki w postaci problemów z wybudzaniem się w nocy czy problemami z zaśnięciem. Innym aspektem wartym sprawdzenia u dzieci z problemami ze snem są niedobory minerałów, aminokwasów, witamin oraz złożonych mikro i makroelementów, wzajemnie wpływających na różne obszary w mózgu, w tym tak ważnych połączeń między neuroprzekaźnikami. Przy problemach ze snem u dzieci sprawdzamy w pierwszej kolejności:

  • niedobory magnezu
  • niedobory neuroprzekaźnika GABA (lękliwość, koszmary, drgawki)
  • niedobory witamin z grupy B
  • metylacje wątrobowe (niewydolność wątroby, problemy z trawieniem węglowodanów)
Bezsenność wśród dzieci

To, co może wesprzeć dzieci w zachowaniu korzystnej dla nich higienie snu:

  1. Zastąpienie ekranów TV/gier wspólną aktywnością w zabawie (planszówki, budowa z klocków, rysowanie, wspólne aktywności zacieśniające relacje rodzinne);
  2. Relaksacyjne rytuały kąpielowe, uzupełnianie suplementacją chlorku magnezu (magnez wspiera detoksykację tkanek, co znacznie wpłynie na jakość snu i stan układu nerwowego) wraz z  aromaterapią (olejek lawendowy, sól do kąpieli Dobra Nocka);
  3. Wspólne przygotowywanie się do snu z balsamem Dobra Nocka, który wetrzeć można w stopy, kark i nadgarstki dziecka, wykonując rozluźniający masaż. Dziecko może też mieć swój własny roll-on Na Dobry Sen, który doda odwagi w zasypianiu, jeśli maluch odwleka pójście spać z obawy przed koszmarami. Dobrą praktyką będzie także wspólne spryskanie poduszki i pościeli sprayem Dobra Nocka, który wesprze dobry sen dając aromaterapeutyczne działanie wyciszające, uspokajające, relaksujące i ułatwiające zasypianie poprzez aktywną obecność olejków z szałwii muszkatołowej, lawendowego, wetiweriowego i ylang ylang.

Przeczytaj też: Jaki magnez wybrać? Magnez na dany etap w Życiu >>>

Problemy z zaśnięciem: znaczenie rytmu dobowego

Współcześnie w dużej mierze zatraciliśmy istotę rytmu dobowego, czyli codziennej aktywności podlegającej naturalnej wędrówce słońca. Najzdrowszym rytmem dla człowieka, wynikającym z biologii i uwarunkowań ewolucyjnych, jest aktywność dzienna zaczynająca się wraz ze wschodem słońca, a kończąca odpoczynkiem z chwilą zapadnięcia zmroku. Mało kto dziś idzie smacznie spać jak tylko zrobi się ciemno. Często pracujemy do późna, wstępujemy po pracy na zakupy, przygotowujemy posiłki dla całej rodziny na następny dzień czy po prostu nadrabiamy „czas wolny”, spotykając się z przyjaciółmi lub oglądając TV. Do tego wieczorami otaczamy się niebieskim światłem telefonów, tabletów, laptopów i szerokich plazm najnowszych telewizorów. Korzystamy w domowym oświetleniu z  ledowych żarówek, pełnych sztucznego białego światła (wyjątkowo niekorzystnego dla wyciszenia przed snem), słuchamy głośnych programów w TV, wypijamy lampkę alkoholu „na relaks” (to kiepski pomysł) i jesteśmy ciągle w procesie silnego bodźcowania organizmu. W walce z bezsennością już samo ograniczenie tych praktyk przyniesie dobre efekty, a zamiana ledowej żarówki na ciepłe światło lampki solnej, lampki wina na herbatę Na Dobry Sen i telewizji na książkę okazać się może kluczem do odzyskania głębokiego i spokojnego snu.

Zaburzony rytm dobowy

Problemy z bezsennością: toksyny i pasożyty

Bardzo często żyjemy w nieświadomości toksyn i pasożytów, zasiedlających nasz organizm. Toksyny znajdują się w większości kosmetyków drogeryjnych (spulchniacze, wypełniacze, utrwalacze, konserwanty), w jedzeniu z dyskontów (pestycydy, konserwanty, polepszacze smaku), w gotowych posiłkach (tłuszcze trans, smażenie na oleju rzepakowym), środkach czystości, odświeżaczach powietrza, nowych meblach, zasłonach i dywanach. Słowem – we wszystkim. Skala tego zjawiska często przytłacza, stąd wolimy „żyć w niewiedzy” i nie doszukujemy się głębiej przyczyn złego stanu naszego snu czy innych dolegliwości zdrowotnych. Tymczasem stopniowa eliminacja znanych nam toksyn z życia codziennego może bardzo szybko poprawić jakość naszego snu i jakości zdrowia w ogóle. Przy problemach wątrobowych, związanych z toksynami w naszym organizmie, warto wprowadzić suplementację glicyny (oczyszcza organizm z pestycydów obecnych np. w zbożach) i picie soku z karczocha (wspomaga wątrobę). Z kolei transdermalne uzupełnienie magnezu poprzez kąpiele w chlorku magnezu, wspiera całościowe procesy detoksykacji organizmu, co naturalnie odciąża i wspiera wątrobę, ułatwiając procesy trawienia i wsparcie metabolizmu. Uzupełniając z kolei cenny dla naszej neurogenezy magnez warto pamiętać o dodatkowym nawodnieniu organizmu, gdyż toksyny uwalniane wraz ze wzrostem pierwiastka magnezu w ciele, odprowadzane są z ciała poprzez odparowywanie porami skóry, wraz z potem. Dzięki większemu spożyciu wody, pomożemy także naszemu organizmowi w szybszym pozbyciu się destrukcyjnych substancji z ciała i odciążymy wątrobę.

Ekologiczne sprzątanie

Częstym też powodem bezsenności, szczególnie wśród dzieci, są obecne w ich przewodzie pokarmowym pasożyty (owsiki, bicze, toksokary, przywry, glisty, cysty, tasiemce, giardia landria i inne, szczególnie jeśli w domu mamy zwierzęta), których aktywność wzmaga się nocą przez co zaburzają spokojny sen. Niepokój, problemy ze snem, wybudzanie się w nocy, zgrzytanie zębami przez sen, huśtawki nastroju i bóle mięśni mogą być powodowane toksynami uwalnianymi przez pasożyty do krwioobiegu i wchodzącymi w interakcje z neuroprzekaźnikami lub komórkami krwi. Chcąc zdiagnozować siebie lub domowników pod kątem pasożytów, niezbędne jest wykonanie wnikliwych badań z krwi (a nie samych badań kału), w tym przeciwciał z krwi oraz konsultacja z parazytologiem. Przy wyniku pozytywnym nawet u jednego z domowników, leczeniu poddać się muszą wszyscy domownicy (włącznie ze zwierzętami), a dokładnej dezynfekcji – cały dom. Dokładna i częsta higiena rąk może zminimalizować nawrót pasożytów, o czym trzeba szczególnie edukować dzieci (owsiki to potocznie mówiąc choroba tzw. „brudnych rąk”, a ich jaja przenoszone są najczęściej pod paznokciami).

Jak pokonać bezsenność?

Chcąc zawalczyć o dobry sen i regenerujący wypoczynek nocny, przyjrzyj się uważnie swojemu rozkładowi dnia. Usiądź uczciwie z kartką papieru i zrewiduj następujące czynniki:

  • niezdrowe nawyki (zaburzony rytm dnia, nieregularne pory zasypiania, przetworzone jedzenie, słodycze – nazwij skalę problemu i wprowadź zmiany);
  • wieczorny apetyt (ciężkie, pełne węglowodanów kolacje sprawiają, że nasz organizm zamiast wypoczywać, przepala nocą energię na strawienie tak ciężkiego posiłku; dbając o sen zadbaj o swoją florę jelitową, spożywając więcej probiotyków z kiszonek i kwaszonek; przetestuj lekkie kolacje zjadane najpóźniej 2-3 godziny przed pójściem spać; jak się zmobilizować? istnieją teorie, iż ciało jest zdolne do samonaprawy po 16h niejedzenia – czemu by nie spróbować zjadania kolacji o 18:00 i rozpoczęcia dnia śniadaniem o 10:00? niczego nie tracisz)
  • badania krwi (kiedy ostatnio badałaś krew? borykając się z bezsennością wykonaj szczególnie te, które dadzą Ci obraz ewentualnych niedoborów, metylacji i potencjalnej obecności pasożytów w ciele; zbadaj histaminę, magnez, wit B, wit D, kreatyninę, ceruloplazminę, przeciwciała z krwi);
  • ekspozycja na toksyny (na ile toksyn narażasz się każdego dnia z własnej woli? wymień kosmetyki drogeryjne wypełnione ropą na naturalne mydła, szampony i balsamy z bezpiecznym składem, przygotuj samodzielnie produkty do sprzątania domu na bazie octu, sody oczyszczonej i cytryny, zrewiduj składy proszków i płynów do prania i płukania w myśl zasady „im krótszy skłąd, tym lepiej”, usuń sztuczne polepszacze zapachów w domu i w samochodzie, zamieniając je na dyfuzję naturalnych olejków;
  • niepokoje wewnętrzne (podaruj sobie spokój; przepracuj trudne tematy w sobie, odpuść to na co nie masz wpływu, przeczytaj kilka mądrych książek o emocjach zapisanych w ciele i znajdź formułę pracy nad nimi, jaka najlepiej z Tobą rezonuje);
  • rozwój (rozwijaj się; dbaj o balans spraw w życiu, rób częściej to co sprawia Ci radość, nie żyj samymi obowiązkami, odpuść perfekcjonizm i przypomnij sobie przyjemności z dzieciństwa – wracaj do nich kiedy tylko możesz);
  • kontakt z naturą (poznaj działanie sylwoterapii, spaceruj wśród drzew i chłoń dźwięki lasu, nie zagłuszaj myśli muzyką z mp3; oddychaj głęboko i idź niespiesznie; praktykuj codziennie minimum godzinę);
  • uważność (poznaj techniki mindfullness, które przyniosą Ci niezbędny dystans do zdarzeń i kontakt z włąsnym ciałem; medytuj; nie skupiaj się na brakach w swoim życiu, kieruj myśli na to, co jeszcze przed Tobą w myśl prawa kwantowego, że energia podąża za uwagą).

Uczciwe przyjrzenie się własnym słabościom, przekonaniom i destrukcyjnym nawykom, przy właściwie wyciągniętych wnioskach i wprowadzonym na ich podstawie drobnym zmianom w codzienności, to kamień milowy w powrocie na dobre tory krzepiącego i regenerującego snu.

Jak pokonać bezsenność?

Kąpiele w chlorku magnezu: kąpać, moczyć, wdychać

Chlorek magnezu to najlepiej przyswajalna przez ludzki organizm i najczystsza znana nam obecnie forma suplementacji Pierwiastka Życia (magnezu). Wykazuje przyswajalność na poziomie soli organicznej, o najlepszej biodostępności spośród nieorganicznych związków magnezu. Suplementacja chlorku magnezu w formie kąpieli w soli magnezowej jest na równi bezpieczna dla dzieci, kobiet w ciąży i osób dorosłych – nie ma możliwości jej przedawkowania (jak może mieć to miejsce w przypadku popularnej soli Epsom). Jest to też lider pośród postaci magnezu z uwagi na szybkość i efektywność wchłaniania. Słowem – przy dużych niedoborach magnezu, suplementacja jego chlorkowej postaci powinna być pierwszym wyborem.

Jak przyswajać magnez transdermalny na sen? Kąp się. Mocz nogi. Wdychaj opary.

Kąpiąc się w gorącej wodzie z dodatkiem soli magnezowej z chlorkiem magnezu, uzupełniamy ten pierwiastek przez skórę na całej powierzchni ciała, jak również wdychamy opary, co pozwala jeszcze głębiej uzupełnić braki w suplementacji. Kąpiele w chlorku magnezu omijają również niszczące ten pierwiastek w znacznym stopniu soki trawienne (z tego samego powodu doustna suplementacja magnezu ma nieproporcjonalnie niską przyswajalność względem chlorku Mg).

Magnez na peoblemy ze snem u dzieci

Czy chlorek magnezu pomaga na problemy ze snem u dzieci?

Tak. Suplementacja magnezu poprzez kąpiele w soli magnezowej u dzieci to bardzo pożądana forma uzupełniania tego pierwiastka u najmłodszych. Szczególnie, gdy dzieci nie lubią przyjmować suplementów na łyżeczce, w napojach czy w innej tradycyjnie przyjętej formie. Optymalny poziom magnezu w organizmie pomaga w zachowaniu zdrowego układu nerwowego i regulacji emocji. Dosłownie daje zasoby na skuteczne mierzenie się ze stresem i większe poczucie sprawczości: „tak, potrafię!”. Amerykańskie badania donoszą, iż niedobory magnezu u dzieci występują na zatrważającą skalę, w szczególności pośród dzieci i młodzieży zdiagnozowanych pod kątem ADHD (95%)* i innych zaburzeń w obszarze problemów ze skupieniem, nadreaktywności czy nadpobudliwości psycho-ruchowej. * Źródło: https://drsircus.com/medicine/magnesium/magnesium-and-autism

Przeczytaj też: Jak sobie radzić ze stresem? Rola magnezu w łagodzeniu silnych emocji >>>

Co na sen: olejki ułatwiające zasypianie

Aromaterapia to niezwykle przyjemna w użytkowaniu forma naturoterapii usprawniająca prawidłowy sen. Dodając kilka kropel roślinnych esencji do kąpieli w soli magnezowej (rozcieńczonych w aromabazie), problemy z bezsennością odejdą w niepamięć. Jakie olejki eteryczne pomogą w problemach z zaśnięciem?

Dyfuzja olejków na skupienie

Gdy przewracam się z boku na bok…

Olejek wetiweriowy. To czysty spokój zaklęty w gęstym i ciemnym olejku, który rozczesuje splątane myśli i spowalnia ich gonitwę przed snem. Dobrze go mieć przy sobie, gdy trapi nas jakiś problem – pomaga w skupieniu się nad rozwiązaniem i pozostawia nas z uczuciem dobrze spożytkowanego procesu myślowego. Nałóż na nadgarstki odrobinę aromabazy, a następnie zakropl kroplę lub dwie olejku wetiweriowego i rozetrzyj mieszankę drugim nadgarstkiem. Nadwyżkę rozprowadź na skroniach i karku. Ułóż się wygodnie wdychając jeszcze cudny aromat wetiwerii z nadgarstka.

Olejek lawendowy. Odwieczne remedium na kłopoty ze snem i niepokojem. Jego słodka odmiana pomoże w łagodnym przejściu z fazy aktywności do błogiego relaksu. Olejek lawendowy możemy dyfuzować przez kilkanaście minut w sypialni przed położeniem się spać, spryskać nim pościel i/lub rozcieńczyć go w kremie lub balsamie i wetrzeć w nadgarstki, skronie i przestrzeń za uszami.

Chcesz działać szybko? Miej przy łóżku roll-on Na Natłok Myśli. Odrobina gotowej do użycia mieszanki olejków skomponowanych z intencją odprężenia, oczyszczenia umysłu, łagodzenia zmęczenia i zmniejszenia napięć w ciele zadziała w ciągu kilku minut od aplikacji na nadgarstkach, skroniach, za uszami i przy kostkach.

LIFEHACK: Rytuał wyciszający na dobry sen

KROK 1: Wieczorem weź ciepłą kąpiel z solą magnezową (zacznij od 2-3 łyżek stołowych soli na wannę). Faktycznie i metaforycznie oczyść ciało ze spraw minionego dnia. Nie bierz ze sobą do wanny smartfona ani żadnych zbędnych rozpraszaczy uwagi. Wyłącz ledowe oświetlenie, postaw na światło świec lub lampy solnej. To czas na uważne pobycie ze sobą. Osadzenie się w Tu i Teraz. Przyjrzenie się swoim emocjom i potrzebom. Pobycie z nimi i puszczenie wolno. Czas zauważenia siebie. Akceptacji. Wystarczy 15-20 min, by wyciszyć umysł i rozluźnić ciało.

KROK 2: Po kąpieli, na jeszcze rozgrzane ciało wetrzyj w nadgarstki, skronie i kark olejek lawendowy rozcieńczony uprzednio bazą olejową (np. aromabazą lub olejkiem kokosowym). Naturalny olejek lawendowy delikatnie przygotuje Cię do snu.

Dobranoc…

Olejki na dobry sen

 

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No feed found.

Please go to the Instagram Feed settings page to create a feed.